یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

سرنوشت سياره در گروي بهره‌برداري از ICT

محمدجواد آذري جهرمي

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳:۰۰


وزير ارتباطات با بيان اينکه از بسياري جهات، آينده سياره ما، محيط‌زيست و شيوه‌هاي زندگي ما به بهره‌برداري از ICT بستگي دارد تا توسعه پايدار تضمين شود، از اهميت فناوري‌ها و مفاهيم چندگانه‌اي مانند اينترنت اشيا، هوش مصنوعي، داده‌هاي عظيم سخن گفت.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي که به  کره جنوبي سفر کرده است در  جمع وزراي ارتباطات کشورهاي عضو اتحاديه جهاني مخابرات (ITU) در بوسان کره جنوبي به سخنراني پرداخت.

در متن اين سخنراني آمده است: ما شاهديم که توجه جهاني بر کاربردها، سرويس‌ها و فرصت‌هاي جديد تمرکز دارد. شکل‌گيري خدمات و صنايع هوشمند به موضوعات داغ و مورد علاقه کارآفرينان، اپراتورها و کاربران تبديل شده است. از بسياري جهات، آينده سياره ما، محيط‌زيست ما و شيوه‌هاي زندگي ما به بهره‌برداري از ICT بستگي دارد تا توسعه پايدار تضمين شود.

در همين رابطه فناوري‌ها و مفاهيم چندگانه‌اي مانند اينترنت اشيا، هوش مصنوعي، داده‌هاي عظيم، شبکه‌هاي آينده و غيره به ادبيات هيجان‌انگيزي در زندگي روزانه‌ ما تبديل شده‌اند. امروز مايلم بر موضوعي تمرکز کنم که به ما کمک کرد کارآيي برخي از اين فناوري‌ها و مفاهيم را در حل مسائل جدي کشورمان به نمايش گذاشته و اثر آن را بر ديگر موضوعات جدي را با شما به اشتراک بگذارم.

کشور من مانند بسياري از کشورهاي ديگر، از خشکسالي شديد و طولاني‌مدت رنج مي‌برد. ما يا بايد مناطق آسيب‌ديده را رها کرده و در تلاشي هزينه‌بر و اغلب ناموفق گروه‌هاي جمعيتي را جابجا کنيم، يا راهکاري بيابيم تا بتوانيم مصرف آب را اداره نموده و اثربخشي را بهبود ببخشيم.

در کشور من، بيش از 90 درصد از منابع آبي براي کشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بسياري از مردم در مناطق روستايي و دورافتاده براي گذران زندگي به کشاورزي وابسته‌اند و يک راهکار اثربخش بسيار ضروري است. ما مجبوريم از اينترنت اشيا و هوش مصنوعي براي معرفي آبياري هوشمند و خودکار استفاده کنيم و اجراي اوليه اين برنامه‌ها نشان داده است که ما مي‌توانيم مصرف آب را تا 50 درصد کاهش دهيم.

خوشحالم به اطلاع شما برسانم که از محل کاهش هزينه برق پمپاژ آب در تامين مالي اين پروژه استفاده شده است. به عبارت ديگر، بخش خصوصي منابع مالي لازم و ساير ملزومات (شامل راهکارهاي فني و ابزارها) را براي اين پروژه فراهم کرده و در عوض براي يک دوره دو ساله از محل صرفه‌جويي در قبوض برق به بخش خصوصي پرداخت صورت مي‌گيرد. در نتيجه ما با کاهش مصرف برق، مصرف سوخت را براي توليد برق کاهش داديم و در عين حال براي مهندسان و تکنسين‌هاي جوان خود در مراحل اجرا و پشتيباني اين پروژه‌ها مشاغل جديد ايجاد کرديم.

اين تنها يک مثال از قدرت ICTها در حل مشکلات جدي‌اي بود که جوامع ما را متاثر ساخته است. نمونه‌هاي ديگري در بخش‌هاي ديگر نيز وجود دارد که همان اثر مثبت را بر جاي گذارده است. ولي در اجراي اين پروژه‌ها و مفاهيم، بايد از همان ابتدا توجه کرد که چنين پروژه‌هايي به مشارکت فعال نقش‌آفرينان و ذينفعان متعدد نياز دارد.  اجازه دهيد سخنانم را اينگونه به پايان برسانم که تجربه ما نشان داده يک رويکرد چند-ذينفعي به اندازه انتخاب فناوري‌ها و راهکارهاي فني و گاهي حتي بيشتر حائز اهميت است.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو